073-374-6880

התקנת מעלית בבניין קיים משותף

תוספת מעלית חדשה לבניין קיים משפרת משמעותית את איכות החיים של הדיירים, היא גורם עיקרי של השבחת נכסים , היא מעלה את ערך הדירות בבניין ומהווה אלמנט קונסטרוקטיבי המשפר את חיזוקו של הבניין. יחד עם זאת התקנת מעלית אינה מטיבה עם כלל בעלי הדירות למשל, בעלי הדירות בקומת הקרקע אשר עלולים להתנגד למהלך. לכן, החוק קובע כי התקנת מעלית חדשה בבניין קיים מותנת בשלושה תנאים מצטברים:

  • הסכמת 2/3 מבעלי הדירות בבית משותף – "הרוב הנדרש".
  • התקנת המעלית לא תגרום פגיעה מהותית בדירות מסויימות, ברכוש המשותף או בחזות הבניין.
  • התקבל היתר בניה להתקנת המעלית לפי חוק התכנון והבניה, תשכ"ה – 1965.

 

מתי קיימת חובה להתקין מעלית בבניין משותף?

חוק התכנון והבניה, תשכ"ה – 1965 קובע כי בכל בניין גבוה חובה להתקין מעלית, ולא יינתן היתר לבניית בניין כאמור ללא התקנת מעלית. תקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאי ואגרות), תש"ל- 1970 , תק' (מס' 4) תשס"ו-2006 מגדירות בניין גבוה כדלקמן: "בנין שבו הפרש הגובה בין מפלס הכניסה הקובעת לבנין לבין מפלס הכניסה לקומה הגבוהה ביותר המיועדת לאכלוס, שהכניסה אליה דרך חדר מדרגות משותף, עולה על 13 מטרים."

 

מהן הדרישות למידות פיר מעלית?

לצורך עידוד התקנת מעליות בבניינים קיימים שאינם גבוהים או רבי קומות  (בניינים שהפרש המפלסים בו בין רצפת הקומה העליונה לבין רצפת קומת הכניסה הקובעת הוא עד 12 מ') התקנות מגדירות רשימה של הקלות במידות תא המעלית, רוחב הפרוזדור וכן, רוחב, גובה ומס' מדרגות במהלך, כך למשל, מידות תא המעלית יהיו לפחות 80*120 ס"מ נטו כ- 1 מ"ר -שינוי בגודל יהיה באישור מהנדס העיר לאחר ששוכנע כי השינוי המבוקש הינו חיוני.

 

מי זכאי להחליט על התקנת מעלית בבניין קיים?

סעיף 59(ו) לחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969 קובע כי ההחלטה על התקנת מעלית בבית משותף צריכה להתקבל באסיפה כללית ברוב של 2/3 מבעלי הדירות. אם בבית המשותף קיים תקנון מוסכם הקובע תנאים אחרים להתקנת המעלית ולהפעלתה, יש לנהוג לפי התקנון המוסכם. עם זאת, התקנון המוסכם אינו יכול לגרוע מזכויותיו של בעל דירה, למשל לחייב דיירים שהתנגדו להתקנת המעלית לשאת בעלות התקנתה.

 

מהם השלבים בקבלת היתר בניה להתקנת מעלית בבניין קיים?

שלב ראשון- אישור דיירי הבניין. החלטה על הקמת מעלית בבניין משותף דורשת הסכמה של בעלי הדירות שבבעלותם שני שליש מהדירות בבניין המשותף המוגדרים בחוק כ"הרוב הדרוש".

שלב שני- קבלת היתר בניה. לאחר קבלת האישורים הנדרשים מצד הדיירים, יש להכין תכנית מפורטת ע"י אדריכל לצורך הגשת הבקשה וקבלת היתר בניה מצד הרשות המקומית. הליך הרישוי ייקבע בהתאם לנתוני השטח, לסוג הבניין ולמיקום המבוקש עבור המעלית למשל, הגשת בקשה להיתר בניה לתוספת מעלית במבנה פשוט ניתן להגיש בהליך רישוי בדרך מקוצרת, לעומת זאת, במקרה בו מבוקשת הקלה הבקשה תוגש במסלול הקלות.

 

סיכום

תקנות החוק מחייבות התקנת מעלית אחת לפחות בכל בניין חדש אך בבניינים ישנים אשר נבנו לפני אישור התקנות סביר להניח כי פריבילגיה זו אינה קיימת.
תוספת מעלית חדשה בבניין קיים הנה פעולה ברוכה ובעלת יתרונות רבים אשר זכתה לעידוד מצד החוק. השלבים להתקנת המעלית בבניין קיים משלבים בתוכם הליך תכנוני לצד הליך קנייני ומחייבים התנהלות מסודרת ונכונה כבר בתנאים המקדימים.

רוצים לשפר את איכות חייכם ולהעלות את ערך הדירה בבעלותכם? קיבלתם הסכמה של 2/3 מבעלי הדירות בבניין? זה הזמן לפנות למומחים לצורך קבלת היתר בניה! פנו אלינו עוד היום ואנו נדאג שתשכחו מהמדרגות בדרך לביתכם.

קוביית רישוי עסקים

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן