073-374-6880

היתרי בניה והליך רישוי בתל אביב

היתר בנייה הינו רישיון לבנייה על מגרש הניתן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית. כאשר מעוניינים בבניית בית או בניין חדש, תוספת למבנה קיים, הרחבת מבנה קיים וכדומה יש צורך בקבלת היתר בניה. כל בקשה להיתר בניה נבחנת ונבדקת בקפידה רבה וצריכה להתבצע בהתאם לתכנית התב"ע (תכנית בנין עיר). הוצאת היתר בנייה כרוכה בקבלת אישור ממוסדות וגופים שונים בהתאם לחוקים ותקנות של כל עירייה או רשות מקומית. חשוב לדעת שבנייה לא קבלת היתר נחשבת לעבירה פלילית.

שלבים בהוצאת היתר בניה

  • השלב הראשון הינו בקשה לקבלת מידע מוקדם, מידע זה כולל את תכנית התב"ע, שטחים שבהם ניתנת זכות בניה, שטחי שירות, שטחים עיקריים ועוד. השלב הבא הוא הגשת בקשה להיתר בניה, חשוב לפנות לאדריכל מוסמך המתמחה בהגשת בקשות להיתר בניה, כמו כן בהגשת הבקשה מגדירים את השימוש במבנה, חומרי הגלם לבניה, חישובי השטח ועוד.
  • בוועדה בודקים בצורה קפדנית את הבקשה לקבלת היתר בניה, כמו כן מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ובניה בוחן האם הבקשה עומדת בדרישות הקיימות על פי החוק, במידה ולא, מגיש הבקשה יצטרך להגיש בקשה נוספת לאחר ביצוע תיקונים.
  • לאחר אישור הבקשה, על מגיש הבקשה לשלם היטל השבחה ואגרה. היתר בנייה ניתן למשך 3 שנים ולאחר מכן פג תוקף היתר הבניה. כמו כן ניתן לבקש בקשה לערעור על החלטת הוועדה תוך 30 ימים מקבלת התשובה.

יש לקחת בחשבון שתהליך הוצאת היתר בניה הינו תהליך ארוך ומורכב ויש להתאזר בסבלנות. כמו כן קיים הליך מקוצר לקבלת היתר בניה, שאורך כ-45 ימים.

באילו מקרים יש צורך בהגשת בקשה להיתר בניה?

הגשת בקשה להיתר בניה נדרשת כאשר מעוניינים בהקמת מבנה חדש, תוספת חדר או ממ"ד, הוספת חדר על גג בית משותף, סגירת מרפסת, בניית חניה מקורה, הוספה של פרגולה, סככה, גדר, הוספת שטח ציבורי כגון מקלט, חדר אשפה ועוד.

מקרים בהם יש צורך בקבלת היתר בנייה הם בבתים פרטיים, למשל כאשר בונים בית על מגרש שבו קיים מבנה דו משפחתי, יש צורך לקבל אישור מהשכנים. על פי החוק יש צורך בקבלת הסכמה של 75% מהדיירים במבנה, כדי לקבל היתר עבור תוספות בניה, במידה ומעוניינים בהוספת ממ"ד יש צורך רק בהסכמה של 60% מהדיירים.

הליכי רישוי בתל אביב

על מנת להגיש בקשה להיתר בניה, יש צורך בבקשת תיק מידע, הכולל מידע על זכויות בנייה, מהו שימוש מותר, האם קיימות הגבלות על הבנייה ומידע רלוונטי נוסף. במידה ומעוניינים בבקשת מידע להיתר, יש צורך בפנייה למנהל הנדסה שמטפל בבקשות אלו. על מנת להגיש בקשה למידע עבור היתרי בניה יש צורך בהגשת מסמכים כגון מפת מדידה, תצלומי הקרקע ויש צורך בתשלום אגרה.

לאחר בדיקת זכויות הבנייה, יש להגיש בקשה להיתר בנייה. כיום ישנה מערכת מקוונת המאפשרת הגשת בקשות להיתר בניה און ליין. המערכת קיימת בעיריית תל אביב ומקצרת את הליכי הרישוי באופן משמעותי. המערכת הוקמה בהתאם לצרכים הייחודיים של העיר תל אביב. מומלץ להיעזר באדריכל מוסמך המומחה להגשת בקשות להיתר בנייה. ניתן לבדוק את מצב הבקשה באמצעות המערכת המקוונת באתר העירייה.

במחלקת הרישוי של עיריית תל אביב, מתבצעת בדיקה מרחבית התואמת את החוק והתקנות, כמו כן הבקשה נבחנת ביחס לתוכנית בניין עיר והיתרים שניתנו בעבר.  לאחר הבדיקה מכינים דוח המפרט את המלצת המהנדס, במידה ונדרשים שינויים יש צורך בנימוק הסיבות. במקרים מסוימים ניתן היתר על חלקים מתוך הבקשה ומגיש הבקשה מקבל פירוט של התיקונים וההשלמות הנדרשות בתכנית. המלצת המהנדס במסגרת החלטות הוועדה במחלקת הרישוי ניתנת בתוך 45 ימי עבודה. ישנם גורמים שונים שעלולים לגרום לעיכוב קבלת היתר בניה כגון התנגדויות, בעיות רישום, המצאת מסמכים וכדומה.

מוזס רישוי ותכנון, הינו משרד העוסק בקידום הליכי רישוי והיתרי בניה. בטיפול המשרד היום עשרות תוספת בניה, הרחבות, טיפול בחריגות בניה והליכי רישוי מסוגים שונים. הטיפול של מוזס רישוי ותכנון שונה ממשרדים אחרים בכך שמשרדנו מטפל בכל הליכי הרישוי על כל היבטיו מול גופים שונים לרבות חברות משכנות, רשות מקרקעי ישראל, משרד המשפטים עוד. נוסף על כך, מוזס רישוי ותכנון הינו משרד אשר עבר הכשרה מאסיבית במערכת רישוי זמין עם תחילת המעבר למערכת המקוונת בשנת 2016.

נכון להיום, המשרד הוא אחד המשרדים השולטים במערכת רישוי זמין ברמה הגבוהה ביותר בארץ. בנוסף, משרדנו מציע בדיקת היתכנות באופן מידי, פנו אלינו עוד היום לקבלת יעוץ אישי.

קוביית רישוי עסקים

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן