073-374-6880

באיזו עיר תקבלו היתר בניה מהר יותר?

בואו נודה על האמת, מעטות הרשויות המקומיות בארץ שיודעות לעבוד ביעילות ולשחרר היתרי בניה ובכלל, לתת שירות טוב. הסחבת במתן ההיתרים יכולה להגיע גם לשנתיים, בלי סיבה אמיתית. מסתבר שיש רשויות שדווקא הסגר בחודש מרץ עשה רק טוב לתושבים שלהן.

כתבה: מיקי מנור

כל בנייה או שיפוץ מכל סוג דורשים ביקורים רבים בוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברשות המקומית כדי להגיש תוכניות לשיפוץ, להכשרת חריגות ועוד, ולא פעם לעבור מסלול ייסורים עד לקבלת האישור המיוחל. הבירוקרטיה סביב קבלת האישור וכמות הדרישות הגדולה יכולה לייאש כל אחד. לא בכדי אנשים שאינם מבינים את הנושא פונים לאנשי מקצוע שיעשו זאת עבורם, או ילוו אותם בתהליך, לכל הפחות.

לפעמים צריך זעזוע אמיתי, או ברבור שחור כמו וירוס הקורונה כדי לגרום לשינויים גם במקומות הכי ארכאיים ולא פעם חשוכים בחסות הבירוקרטיה הישראלית. מוזס רישוי ותכנון אדריכלי שהוקם על ידי אלדר מוזס נותן בדיוק את השירותים מהסוג המדובר ומתמחה בלא מעט רשויות בארץ. מוזס הנמרץ שמשרדו מטפל בעשרות תיקי לקוחות עקב בעניין יחד עם עובדי משרדו אחר לא פחות מ – 16 רשויות שונות ברחבי הארץ ודירג את ההתנהלות שלהם טרם תקופת הקורונה, בזמן הסגר וביום שלאחריו. חשוב לציין שבזמן הסגר – רוב הרשויות עבדו, ללא קבלת קהל. התוצאות – מרתקות.

מה בכלל גרם לך לדרג רשויות?
"אי אפשר שלא. ראינו פערים גדולים מרשות לרשות. התחלנו לאסוף נתונים של תיקים שבטיפולנו במשרד ולהשוות וראינו שיש מה ללמוד מזה. בכלל, כדי שתביני את נקודת ההסתכלות שלנו. הפרויקטים שלנו הם פרויקטים של אנשים פרטיים, השירות שאנו מקבלים הוא למעשה השירות אותו מקבל התושב. השירות שאנחנו נותנים הוא לתושבים שצריכים לעמוד בתור כדי שיטפלו בהם ואנחנו עושים את זה במקומם. הדירוג הזה נועד לעשות דבר אחד – לשפר את מה שאפשר לשפר ודי בקלות. לא צריך לבקש משאבים מהמדינה ולהאשים בחוסר תקנים וכל מה שרשות אוהבת לבכות שבגלל זה היא לא מסוגלת לעבוד כמו שצריך, פשוט צריך להתמקצע ולתת שירות טוב יותר".

 מה הסיבה להשתפרותן של רשויות מסוימות?
"בעיקר. בגלל שאין קבלת קהל, בזמן הקורונה, לעובדים במחלקות מסוימות היה זמן לעבוד ולסגור פער גדול של פרויקטים".

תוכל לתת דוגמה על בקשה על דרך ההתנהלות של הרשויות?
"נניח כשמדובר בתוספת של חדר על הגג – הזמן לקבלת היתר בניה לא צריך להיות יותר מחצי שנה, וגם זה יותר מדי לדעתי. בפועל הזמן הממוצע לאישור פרויקט כזה במשרד הוא בין 8 חודשים לשנה וחודשיים. כשמדובר בתוספת חדר לגג – התב"ע כמעט זהה לחלוטין ומאפשרת תמיד תוספת של עד 40 מ"ר בכל הרשויות, ובכל זאת הפערים בין הרשויות הוא ממש גדול. איך זה קורה? מדובר אך רק בהתנהלות של אנשי הרשות. אנחנו מגישים פרויקט כזה ודומים לו  ב – 16 רשויות שונות. הכל אותו הדבר – ובכל זאת הזמנים משתנים משמעותית, ברשות מסוימת זה ייקח 8 חודשים ובאחרת  14 חודשים.  כי לכל רשות הזמן שלה, ההערות שלה. בסך הכל מדובר במשפחות שרוצות להגדיל את הדירה בחדר נוסף והן צריכות אורך נשימה עד שהן מגיעות לביצוע בפועל".

מהם הפרמטרים על פיהם בדקתם את הרשויות השונות?
"שלושה פרמטרים שהם החשובים ביותר: זמן תגובה מרגע ששלחנו את התוכניות במייל או דרך הרישוי המקוון, זמינות טלפונית /במיילים כשיש לנו שאלות או שאנחנו זקוקים להבהרות והתנהלות – כאשר התוכניות "מטיילות" בין המחלקות הרלבנטיות במחלקת הנדסה".

 בוא נתחיל מהחיובי – מי הכי טוב בעיניך ולמה?
"רמת השרון! מחלקת הרישוי ברשותו של יוסי גלר מתנהלת מעולה כל הזמן. הם היחידים שקיבלו את הציון 10. אחריהם בציון 9 קיבלה מחלקת הרישוי של בת ים בניהולה של אורטל מסיקה. המחלקה הייתה בסדר לפני, אבל נתנה קפיצה גדולה בתקופת הסגר ולא הפסיקה לעבוד לדקה".

מי נחשבות לגרועות?

'"את הציון 5 קיבלה ראשון לציון. לפני הקורונה המחלקה התנהלה נהדר היו לה את הבעיות שלה כמו בכל רשות כמו בעיות בתקשורת, לפעמים בעיות ניהוליות, אבל, קבלת הקהל הייתה מצוינת. אפשר היה לשבת עם כולם, כולל מנהל המחלקה ולקדם דברים. מאז הקורונה פשוט התרסקו. לא מתפקדים, לא עונים לטלפונים, לא עונים למיילים. בודדים נשארו לתפקד ברשות מאז תקופת הקורונה. פה ושם אפשר לתפוס מישהו טלפונית ופעם בחודשיים מקבלים מהם מייל טועה. לא מצליחים לתאם פגישות, לא מצליחים לקדם דברים פשוטים. 'אחרונה ברשימה שלנו שקיבלה את הציון 3 היא רמת גן. מדובר ברשות מבולגנת. התקשורת מולם קשה. למעט מחלקת מידע, הם לא מגיבים באופן גורף, במיילים ולא זמינים טלפונית. הדרך היחידה לקדם דברים זה להגיע לקבלת קהל. ברגע שהיא לא קיימת ועכשיו, כאמור, אין קבלת קהל – הפרויקטים תקועים. עד לנקודת זמן זו".  

בשביל הסקרנות, היכן ממוקמת תל אביב?

"קיבלה את הציון 7. גם היא מהרשויות שהקורונה עשתה לה טוב ונתנה להם הרבה זמן פנוי לעבוד. דרך המערכת הפנימית שלהם הם יותר זמינים היום ,חוזרים להודעות ומתקשרים. באופן כללי היא רשות  שלא פשוט להתנהל מולה אבל, היום אנחנו יודעים מעולה איך לעשות זאת".

מה השורה התחתונה, מבחינתך?
"הקורונה גרמה לרשויות להתקדם בהרבה מובנים, התקשורת הפכה להיות מרחוק ורשויות שרוצות להמשיך לתת שירות טוב צריכות להתאים את עצמן לתקופה. כל מחלקה צריכה לעשות ריענון וניתן לראות במחלקות רבות שמגיעים עובדים חדשים וצעירים שמקדמים את המחלקה בכמה רמות".

קוביית רישוי עסקים

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן