073-374-6880

תכנון מרפסת זיזית/קונזולית – כל מה שאתם צריכים לדעת

כיצד מרפסות זיזיות שונות ממרפסות שמש אחרות? אילו תקנות רלבנטיות לתכנון מרפסת קונזולית? למה חשוב לבחור חברת אדריכלות ברמה גבוהה? כל התשובות לכל השאלות

תוספת מרפסת לדירה יכולה להיות דרך מצוינת להגדיל את מרחב המחיה שלכם, לספק לכם גישה לחלל חיצוני ולגוון את שגרת היומיום שלכם. עם זאת, כאשר מדובר בתכנון מרפסות זיזיות או קונזוליות, אסור להקל ראש בשלב התכנון. 

לכן, הכנו לכם מדריך עם כל מה שצריך לדעת כדי לתכנן מרפסת זיזית בטוחה, עמידה ואיכותית שתשרת אתכם נאמנה במשך שנים רבות.

מהי מרפסת זיזית?

מרפסת זיזית (קונזולית) היא הרחבה של מבנה ליצירת חלל נוסף. זוהי דרך מעולה לשלב בבית או בדירה חלל חיצוני, אשר יכול להיות שימושי למטרות שונות, לתרום לפן העיצובי וגם להעלות את ערך הנכס.
ניתן לתכנן מרפסת זיזית עבור מבנה חדש, בתור תוספת למבנה או קיים או כהרחבה/שדרוג למרפסת זיזית עומדת. 

חשוב לציין שלא בכל המבנים הישנים ניתן להוסיף מרפסת מהסוג הזה, שכן בחלקם התשתית אינה מאפשרת תכנון בטיחותי ויציב מספיק. בנוסף, לפי התקנות ניתן להוסיף מרפסות בבניינים קיימים רק אם נבנו בהיתר – או מכוח תכנית שהופקדה עד ליום 1 לינואר 2010, לחלופין אם התקבל היתר (או התקבלה החלטה על היתר) לפני כניסתן לתוקף של תקנות משנת 2008.

ניתן לבנות מרפסת קונזולית עם חומרים שונים, אך בדרך כלל משתמשים בשילוב של בטון ופלדה, כאשר היחס ביניהם משתנה בהתאם לגורמים שונים.

מרפסת זיזית – תקנות

כאשר מתכננים מרפסת זיזית, חיוני להקפיד על התקנות שנקבעו בחוק התכנון והבנייה והתקנות של הרשות המרחבית האמונה על האזור, וכן לעמוד בזכויות הבנייה אשר מוגדרות על פי התב"ע (תוכנית בניין-עיר) הרלבנטית.
התקנות כוללות דרישות ברורות וספציפיות לגבי שטח המרפסת, ותקפות הן עבור בניית מרפסות קונזוליות וכן עבור שיפוץ שלהן.

אם התכנון לא מספיק טוב, מרפסות זיזיות עלולות להתמוטט ולהתרסק, בוודאי ככל שחולפות השנים. לעומת מרפסות אחרות, הן מפעילות הרבה יותר לחץ על תקרת המבנים, ולכן כל כשל או חוסר תשומת לב מסוגלים לגרום לאסון.
במסגרת חוק המרפסות הקיים, שנחקק בשנת 2008, נקבעו התקנות הבאות:

  • מרפסת זיזית ששטחה עד 14 מ"ר לא נחשבת כשטח מותר לבנייה, כל עוד שטח המרפסות הכולל בבניין לא עולה על 12 מ"ר כפול מספר הדירות בבניין.
  • גג בלתי מקורה של קומה בבית מדורג או מרפסת לא מקורה בחצר, שאליהם יש גישה ישירה מדירה, לא נחשבים כמרפסת זיזית.

תקנות חשובות נוספות, נוגעות למרחקי הבליטות המותרים ולמרחקים בין מרפסות לאלמנטים בסביבתן.

מרפסת זיזית – חישוב שטחים

על פי התקנות, מרפסות חייבות להיות מתוכננות כך שלא יבלטו מתוך קווי הבניין. לכלל זה יש הקלות, במסגרת תקנות התכנון והבנייה משנת 2002, אשר מאפשרות חריגה מהקווים בתנאים הבאים: 

  • בניית מרפסות זיזיות שנמצאות לפחות 2.5 מטר מעל פני הקרקע, ושאינן בולטות מעבר לקו הבניין יותר מ-2 מטר או 40% מהמרווח הקדמי/אחורי של המגרש (לפי הבליטה הקטנה מביניהן).
  • בניית קיר עם מרפסת קונזולית החורגת ב-10% או פחות, מהמרווח שנקבע בתוכנית בצדי המגרש, כל עוד היא משאירה מרחק של לפחות 2.7 מטר מהגבול הצדדי.

כפי שאתם מבינים, חישוב שטחים למרפסת זיזית הוא תהליך מסובך. כדי לנצל עד תום את זכויות הבנייה ולתכנן מרפסת גדולה ככל הניתן במסגרת החוק, חשוב מאוד לבצע חישובים מדויקים ולהתחשב בשלל פרמטרים שונים.

סיכום

חולמים על מרפסת מדהימה בבית חדש? חושבים על הרחבה או סגירת של מרפסת קיימת? מעוניינים להוסיף מרפסת זיזית לדירה שלכם? מאחורי משרד מוזס רישוי ותכנון שנים רבות של ניסיון בתחום, אשר כולל תכנון מאות מרפסות בשנה עבור מבנים מסוגים שונים.

אנחנו מכירים את התחום לעומק, מודעים לדרישות ולתקנות ויודעים כיצד להשיג עבורכם את התוצאות המהירות והטובות ביותר.נוכל לעזור לכם להחליט איזה סוג מרפסת מתאים למבנה ולצרכים שלכם, וכיצד לבנות אותה בצורה הכי איכותית, עמידה, בטוחה ואטרקטיבית.

אתם מוזמנים לפנות אלינו לכל שאלה, בירור או תהייה.

קוביית רישוי עסקים

השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן